Je bedenkt opeens dat je voor jezelf wilt gaan beginnen, dat je virtueel assistent wilt zijn en het enige dat je dan hoeft te doen is je in te schrijven bij de KvK en je bent VA of te wel “Eigen baas”. Vanaf dat moment kun je zeggen “ik ben ondernemer”.

En dat is eigenlijk heel vreemd! Want ondernemen is een vak op zich. Dat doe je niet zomaar even. En starten als virtueel assistent klinkt heel aantrekkelijk, maar ook hier heb je kennis en vaardigheden voor nodig. En neem van mij aan: niet iedereen is geschikt om VA te worden. 

Wanneer je waanzinnig goed bent in je vak, als bijvoorbeeld secretaresse of administratief medewerker, wil dat niet zeggen dat je ook een fantastische VA bent en dat je kunt ondernemen.

Je kunt van tevoren niet testen of je wel over de juiste kwaliteiten beschikt om ondernemer te zijn. Of dat je kunt testen of je wel voldoende kennis hebt van marketing. 

Want hoeveel vertrouwen heb jij in jezelf dat je je marketing goed doet? Of in de toekomst van je bedrijf? Welke mate van zekerheid heb je dat het je allemaal wel gaat lukken? Heb jij wel de juiste ondernemersmindset? 

Kun je ondernemen leren?
Wil je timmerman worden of piloot dan volg je een opleiding, en na een paar jaar doe je examen. Dan krijg je een baan en breng je het geleerde in de praktijk door je te houden aan de instructies die je tijdens je opleiding hebt geleerd.
 

Als ondernemer heb je geen format of opleiding hoe je goed kunt ondernemen en dat is de reden waarom je zo worstelt. Je worstelt omdat je geen kaders hebt en geen duidelijke processen.  

Je probeert van alles uit te zoeken. Je bent lid van verschillende Facebookgroepen waar gelijkgestemden zitten. Je koopt trainingen aan die jou op bepaalde werkzaamheden kunnen verbeteren, of je leert nieuwe werkzaamheden aan. En als je weer een training hebt afgerond en je hebt dat mooie certificaat binnen blijkt het toch net niet voldoende te zijn om van jou een goede ondernemer te maken. 

Echt voor bijna alles wat we willen in het leven is er een opleiding. Ook om een (goede) VA te worden bestaan er opleidingen en trainingen, maar wil je ondernemer worden en goed kunnen ondernemen …. 

Geen
Om te leren hoe te ondernemen is er géén, er is geen format, geen theorie die je kunt aanleren. Je bent het gewoon, je wordt ondernemer en je doet je stinkende best. Je moet het gewoon ín je hebben! 

Je gaat door diepe dalen. Je valt en staat weer op. Je maakt een fout en start weer opnieuw. Je hebt belemmerende gedachten en wordt door schade en schande wijzer. Ondernemen is te vergelijken met het leren van surfen. Je staat op die plank en je valt er wel 100 keer vanaf. Je blijft nat worden en je krijgt het koud. Maar bij 101 surf je weg! 

Basis
Om goed te kunnen ondernemen heb je een stevige basis, een fundering nodig. En de juiste mindset en doorzettingsvermogen.
 

Een van de onderdelen voor een stevige fundering is het vinden van de juiste doelgroep, de ideale klant. Zodat je het juiste publiek bedient en het probleem voor je klant kunt oplossen op een manier die past bij wie jij bent en waarmee je je persoonlijke en financiële doelen kunt bereiken. Het is daarom heel belangrijk dat je voor jezelf scherp hebt welke doelen voor jou belangrijk zijn, waarvoor jij onderneemt (je Why!). 

De meeste VA’s willen direct aan de slag en steken tijd in hun potentiële klanten. Ze beginnen dan met de verkeerde fase. Want als je niet over een fundering beschikt, hoef je ook niet te beginnen aan samenwerken, want als jij jouw bedrijf niet goed en stevig hebt staan, hoe kun je dan wel je klant goed assisteren? En daarnaast word je veel te afhankelijk van deze klant en ben je al direct niet meer die gelijkwaardige samenwerkingspartner.  

Wanneer je weet wie jij bent, waarom je onderneemt en wie je ideale klant is, gaat je dat gigantische stappen opleveren. 

Met wie wil jij samenwerken?
Je zult als eerste de juiste doelgroep moeten vinden die helemaal past bij jouw lifestyle en jouw passie. En waarmee jij kunt voelen “het waarom je onderneemt!”.
 

Ontdekken wie je doelgroep is, je ideale klant, wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze leven, wat belangrijk voor hen is. Want met deze kennis kun jij jouw marketing funnel oftewel je trust funnel gaan opbouwen op een manier die helemaal op je ideale doelgroep is afgesteld in een taal die zij begrijpen. 

Het is de eerste en belangrijkste stap in het opstellen van je berichten in je marketing. Helemaal afgestemd op de juiste persoon. Maar dan moet je wel weten wie deze persoon is. 

Je moet helder krijgen wat de frustraties zijn van je ideale klant, hun pijn, wat hun doelen, hun dromen en verlangens zijn. Allemaal in hun eigen taal. Je gaat uitzoeken waar zij uithangen en je zorgt ervoor dat jij daar ook zichtbaar bent zodat zij jou vinden. 

Steek je hoofd boven het maaiveld uit!
Om ervoor te zorgen dat je de frustraties en doelen van jouw klanten helemaal begrijpt, kun je een methode bedenken die je absoluut uniek maakt en waarbij je je concullega’s het nakijken geeft.
 

 

My VA Brand:
Mijn missie is om jou gegarandeerd succes te laten krijgen. Alle nodige stappen heb ik verwerkt in een online training. In 3 fasen bouw jij aan jouw bedrijf, aan jouw zichtbaarheid en aan jouw skills om de juiste samenwerkingspartner te zijn voor jouw ideale klant. Je gaat een eigen marketing funnel creëren waarmee jij ervoor zorgt dat je bij jouw ideale klanten in het hoofd blijft zitten en op het moment dat zij hun probleem opgelost willen hebben direct aan jou denken.
 

Wil jij weten of je al op de goede weg zit om ondernemer te zijn en of je nog aanpassingen nodig hebt? 

Neem gerust contact met mij op en samen bekijken we of de online training “My VA Brand” op het juiste moment komt en voor jou geschikt is.